מנדלבליט: "הפגנה – מזכויות הבסיס בדמוקרטיה"

איתי גדסי 2 Comment on מנדלבליט: "הפגנה – מזכויות הבסיס בדמוקרטיה"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס בנאומו בכנס לשכת עורכי הדין להפגנות מול ביתו ואמר: "לציבור יש קול חשוב בביקורת על רשויות השלטון" | באשר לחקירות, אמר: "ככל שיימצא כי ישנן די ראיות להגשת כתב אישום בעבירה שיש אינטרס באכיפתה, כתב האישום יוגש" | ומה הוא מאחל לעורכי הדין?

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט צילום: תומר נוברג, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היום מתקיים כנס לשכת עורכי הדין לרגל שנת תשע"ח הקריבה. בכנס נאם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שהתייחס גם להפגנות המתקיימות מול ביתו.

"אנו עומדים בפתחה של שנת משפט חדשה, ולא פחות חשוב – בפתחה של שנה חדשה, היא שנת תשע"ח, שאפשר גם לקרוא לה: "תהא שנת עתירת חוק". כמדי שנה בתקופה הזו, אנחנו עושים לעצמנו את חשבון הנפש האישי והקולקטיבי על הדברים שאירעו בשנה החולפת, ומביטים קדימה בתקווה לקראת השנה שבפתח, מתוך רצון להתחדש ולהשתפר. כשאני בוחן את השנה החולפת, אני יכול לומר בסיפוק, שהשירות המשפטי הציבורי פעל במהלכה במקצועיות, בנחישות, ביסודיות ומתוך יושרה מקצועית, על מנת לקדם את שלטון החוק במדינת ישראל ולהגן על האינטרסים הציבוריים".

"יועצים משפטיים בשירות המדינה – במשרד המשפטים ובמשרדי הממשלה השונים, בצה"ל ובגופי הביטחון הנוספים, פעלו ופועלים מדי יום על מנת לסייע לדרג המדיני להגשים את מדיניותו בגבולות החוק. זאת, במגוון רחב של תחומים – בביטחון ובכלכלה, בשמירה על איכות הסביבה ובקידום יחסי החוץ של המדינה, בתשתיות ובחינוך, ועוד ועוד. פרקליטות המדינה, על כלל יחידותיה – המחוזיות והארציות – פעלה לאכוף את החוק במישורים הפלילי והמנהלי; להגן על המדינה מפני תביעות במישור האזרחי; ואף ליזום תביעות אזרחיות נגד מי שפגעו בנכסי המדינה".

"כזכור, עם כניסתי לתפקיד הצהרתי כי החוק החדש יחיל את מוסד הביקורת גם על היועץ המשפטי לממשלה, וכך נעשה. אכן, ביקורת מכל סוג שהוא ממלאת תפקיד חיוני בחברה דמוקרטית".

"בהקשר זה" התייחס מנדלבליט להפגנות המתקיימות מול ביתו "כמובן שגם לציבור יש קול חשוב בביקורת על רשויות השלטון, ומקומו של היועץ המשפטי לממשלה אינו נפקד מכך. בהקשר זה הבהרתי בעבר, ואני חוזר ומבהיר גם כעת באופן הברור ביותר כי חופש הביטוי, ובכללו גם הזכות להפגין, הם מזכויות היסוד במדינה דמוקרטית. על כך אין כל דיון".

"אומר את הברור בעיניי: חשיבות ההגנה על חופש הביטוי מתחדדת דווקא במקום שבו מושמעות עמדות שצורמות לאוזן, ואף כאלו שאינן מקובלות. מטבע הדברים, מאחר שהדברים נוגעים בי באופן אישי, ומסיבות מובנות, אין בכוונתי להתייחס לעניין זה".

בהתייחסו לחקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היועמ"ש: "החקירות מתנהלות ביסודיות ובמקצועיות. אין בחקירות קיצורי דרך. יש להפוך כל אבן ולעשות כל שניתן לברור האמת. להפריך או לאשש את החשדות. אבל חשוב לי להדגיש בפני הציבור: אכיפת חוק איננה עניין פוליטי, ואסור שתושפע משיקולים שהם זרים להליך הפלילי. הדבר לא קרה, לא קורה, ולא אתן לכך לקרות. בסופו של יום, השיקולים היחידים שניצבים בפנינו בעת קבלת ההחלטה אם להעמיד פלוני לדין – ואין זה משנה אם מדובר בנבחר ציבור או בכל אזרח אחר, הם השיקול הראייתי והאינטרס הציבורי".

"השאלה שתשאל בבוא היום ביחס לחקירות המתנהלות לגבי נבחרי הציבור היא האם החקירה הניבה תשתית ראייתית מספקת להוכחת עבירה פלילית, וזאת כמובן ברף הדרוש להגשת כתב אישום לבית משפט מוסמך. ככל שיימצא כי ישנן די ראיות להגשת כתב אישום בעבירה שיש אינטרס באכיפתה, כתב האישום יוגש".

"מאידך גיסא, אם יימצא כי אין די ראיות להגשת כתב אישום, תיק החקירה ייגנז. ההחלטה על הגשת כתב אישום או על גניזת תיק החקירה תתקבל על סמך שיקול אחד ויחיד – הוא השיקול המקצועי. אנו פועלים, ונמשיך לפעול, באופן עצמאי ונטול פניות. לעולם לא נהיה מושפעים משיקולים זרים. נמשיך לברר את האמת ולהכריע לאור הראיות. זהו הבסיס היחיד לעבודתנו. רעשי הרקע הפוליטיים, לכאן או לכאן, לא ישפיעו עלינו. שותף נאמן עבורי לכל אלה הוא פרקליט המדינה, שי ניצן".

לסיום אמר היועמ"ש: "נקווה בע"ה כי שנת תשע"ח הניצבת בפתח תהיה לא רק: "תהא שנה עתירת חוק", כפי שציינתי בפתח דבריי, אלא גם "תהא שנה עתירת חמלה". בעיצומו של חודש הסליחות, שערה של שנה חדשה, אני מאחל לכולנו שנדע להיות לא רק יודעי חוק ומשפט, אלא קודם לכן בני אדם ראויים, שהרי "דרך ארץ קדמה לתורה". אני מאחל לכולם שנת משפט פורייה ומוצלחת, ושנה טובה ומתוקה לכם ולכל בני ביתכם" חתם היועץ המשפטי את נאומו.



2 תגובות

מיין תגובות